Benvinguts un cop mes.
(Model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981) |
Avui m’agradaria compartir amb vosaltres el
que vam acabar de treballar a la classe de COED. La Rosa ens va dir que llegíssim
un dossier on hi havia explicat tot el procés de comunicació escrita acompanyat de molts exemples i que féssim un esquema que recullis tot allò més important.
un dossier on hi havia explicat tot el procés de comunicació escrita acompanyat de molts exemples i que féssim un esquema que recullis tot allò més important.
N’hi ha milers de tipus d’esquemes i cadascú
el va fer de diferent manera, amb ordinador, a mà, horitzontal, vertical, amb
colors etc..
A continuació us explicaré tot aquest procés :
El procés de comunicació escrita no és
lineal ja que no segueix un ordre
concret, no passa per les diferents etapes de manera lineal fins arribar a la
redacció final.
S’inicia amb la PLANIFICACIÓ
1. Situació
comunicativa:
-tipus de destinatari : a) Grau de formalitat
b) Fórmula
de tractament
c) Gènere
d) Varietat
dialectal
-
-Tema: visió general del missatge que volem
transmetre
-objectius: segons els objectius hi hauran
diferents tipus de textos
-manera d’escriure: a) extensió
b)
estructura ( forma): L’estructura varia segons el tipus de text
2.
Recollida informació
-Pluja d’idees: sobre un tema concret, sense
cap censura
-Documentació: recerca de documents sobre el
nostre tema
-Resposta a les 6W( Qui, Què, On, Quan, Per
què, com): tècnica bàsica: textos narratius
-Prendre apunts: de la informació recollida. En
textos descriptius és molt recomanable.
3.
Selecció i ordre de la informació
-Selecció idees: triar, decidir quina
informació ens quedem tenint en compte:
a) emissor
b) receptor
c) missatge
a) emissor
b) receptor
c) missatge
d) canal
-Ordenació de les idees: endreçar, ordenar les
idees principals i secundàries
-Tècniques d’agrupació: formar conjunts d’idees
unides per alguna semblança o característica comuna.
a) Per grups
b) Per mapa conceptual
-Tècniques ordenació: Establir un ordre per
als grups ja formats
a) Numeració
b) Esquema
REDACCIÓ: Plans/idees - llenguatge escrit
1.Estructura
del text:
-Paràgraf:
- serveix per distribuir en blocs les diverses idees que formen el text.
- Té un alt grau d’independència
-La cohesió entre tots els paràgrafs
constitueix un missatge general.
-Idees
complexes: es desenvolupen en més d’un paràgraf
-Segons el contingut: a)
P. Introductoris
b)
P. Expositius
c) P. Conclusius.
-Connectors:
Elements de cohesió textual: a) organitzen i relacionen els paràgrafs i
frases
b) funcionen com a senyals visuals
Funcions: a) senyalitzar
b) organitzar
c) relacionar
-Puntuació: eina bàsica per estructurar el
text
a) coma
b) punt i coma
c) punt
d) dos punts
e) punts suspensius
f) signes d’entonació
g) parèntesis
h) guions
i) cometes
2.
Estil
a) Adequació:
Segons el registre triat caldrà utilitzar paraules i expressions
adequades.
b) Claredat: ens hem de fer entendre.
c) Precisió: cada paraula: realitat que volem
expressar. Evitar paraules generals i ambigües.
d) Concisió: evitar construccions sintàctiques
complicades.
f) Variació: evitar repeticions innecessàries.
REVISIÓ :Revisar és examinar: és avaluar el
que hem escrit
1.Revisió
de continguts: a) coherència
b) cohesió
c)
adequació
2.
revisió gramatical: a) Correcció
b) Variació
El meu esquema |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada