divendres, 11 d’octubre del 2013

El procés de composició escrita

Benvinguts un cop mes.

(Model teòric de Linda Flower i John R. Hayes, 1981)
Avui m’agradaria compartir amb vosaltres el que vam acabar de treballar a la classe de COED. La Rosa ens va dir que llegíssim
  un  dossier on hi havia explicat tot el procés de comunicació escrita acompanyat de molts exemples i que féssim un esquema que recullis tot allò més important.

N’hi ha milers de tipus d’esquemes i cadascú el va fer de diferent manera, amb ordinador, a mà, horitzontal, vertical, amb colors etc..

A continuació us explicaré tot aquest procés :

El procés de comunicació escrita no és lineal  ja que no segueix un ordre concret, no passa per les diferents etapes de manera lineal fins arribar a la redacció final.


S’inicia amb la PLANIFICACIÓ

1. Situació comunicativa:
   -tipus de destinatari : a) Grau de formalitat
                                           b) Fórmula de tractament
                                           c) Gènere
                                           d) Varietat dialectal
-
-Tema: visió general del missatge que volem transmetre
-objectius: segons els objectius hi hauran diferents tipus de textos
-manera d’escriure: a) extensió
                              b) estructura ( forma): L’estructura varia segons el tipus de text

2. Recollida informació
-Pluja d’idees: sobre un tema concret, sense cap censura
-Documentació: recerca de documents sobre el nostre tema
-Resposta a les 6W( Qui, Què, On, Quan, Per què, com): tècnica bàsica: textos narratius
-Prendre apunts: de la informació recollida. En textos descriptius és molt recomanable.

3. Selecció i ordre de la informació
-Selecció idees: triar, decidir quina informació ens quedem tenint en compte: 
a) emissor
 b) receptor
 c) missatge
 d) canal

-Ordenació de les idees: endreçar, ordenar les idees principals i secundàries
-Tècniques d’agrupació: formar conjunts d’idees unides per alguna semblança o característica comuna.
        a) Per grups
        b) Per mapa conceptual
-Tècniques ordenació: Establir un ordre per als grups ja formats
       a) Numeració
       b) Esquema



REDACCIÓ: Plans/idees - llenguatge escrit

1.Estructura del text:
-Paràgraf:  - serveix per distribuir en blocs les diverses idees que formen el text.
                      - Té un alt grau d’independència
                       -La cohesió entre tots els paràgrafs constitueix un missatge general.
                       -Idees complexes: es desenvolupen en més d’un paràgraf
                       -Segons el contingut: a) P. Introductoris
                                                      b) P. Expositius
                                                      c) P. Conclusius.
-Connectors:   
Elements de cohesió textual:  a) organitzen i relacionen els paràgrafs i frases
                                           b) funcionen com a senyals visuals

Funcions:  a) senyalitzar
                b) organitzar
                c) relacionar



-Puntuació: eina bàsica per estructurar el text
a) coma
b) punt i coma
c) punt
d) dos punts
e) punts suspensius
f) signes d’entonació
g) parèntesis
h) guions
i) cometes

2. Estil
a) Adequació:  Segons el registre triat caldrà utilitzar paraules i expressions adequades.
b) Claredat: ens hem de fer entendre.
c) Precisió: cada paraula: realitat que volem expressar. Evitar paraules generals i ambigües.
d) Concisió: evitar construccions sintàctiques complicades.
f) Variació: evitar repeticions innecessàries.



REVISIÓ :Revisar és examinar: és avaluar el que hem escrit

1.Revisió de continguts: a) coherència
                                      b) cohesió
                                      c) adequació

2. revisió gramatical:   a) Correcció
                                    b) Variació

                         



El meu esquema

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada