Avui la meva entrada es basarà
en la passada classe de COED, on vam
treballar la llengua com a sistema de signes orals. Vam veure els quatre tipus de competència
comunicativa, de que s’ocupa cada tipus i a més a més la Roser ens va anar
dient exemples perquè ho poguéssim comprendre millor.
La Competència comunicativa segons Gumperz i Hymes ( 1972) es defineix com
allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç en
contextos ( situacions) culturalment significants.
Eficaç: vol dir aconseguir
l’objectiu, assolir l’objectiu, la
finalitat. Quan parlem de competència, parlem de graus que tenen a veure amb
l’eficiència, com millor competent siguis més t’acostaràs al teu objectiu.
Situacions comunicatives: depèn
del país on et trobis, hi ha diferents cultures significatives.
Components de la C/C:
Com he dit anteriorment, hi ha 4 tipus de coneixements i habilitats , que s’han de treballar per igual:
-Competència lingüística /gramatical (és la base, el fonament, però no l’única"
Fa referència al domini del
codi lingüístic ( oral i escrit)
S’ocupa de: - Nivell
fonològic (fonema i so)
-
Nivell morfològic
-
Nivell sintàctic
-
Nivell lèxic i semàntic
-Competència
sociolingüística ( té a veure amb els registres etc..)
-
Fa referència a les regles
socioculturals d’ús
-
S’ocupa de :
-
Situació dels participants . Per exemple: un
metge no parla igual amb el seu pacient que amb l’equip de metges.
El metge utilitzaria tecnicismes alhora de parlar amb els
altres metges
Un tecnicisme és una paraula tècnica
que té un significat particular dins l'argot professional d'una determinada
disciplina i que s'usa en el llenguatge especialitzat d'aquell camp d'estudi o
en escrits generalistes d'alt grau de formalitat.
-
Propòsit de la interacció : Per
exemple, que vull aconseguir amb això , l’objectiu, vull reivindicar, convèncer,
persuadir etc..
-
Normes i convencions de la
interacció: segons el grup sociocultural tenim unes normes i unes convencions
determinades. Per exemple les llengües romàniques tenen la “ norma” o la costum
de dir “ bon profit” a l’hora de dinar.
-Competència
discursiva
Fa referència a la combinació de formes
gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en
qualsevol gènere.
Es coherent segons l’objectiu que tinguis,
respondre a l’objectiu que demana i que no hi hagin idees contradictòries.
Per exemple: Per demanar el retorn dels diners
d’una matrícula lo coherent seria fer una instància justificant i demanant el
retorn d’aquells diners, no seria coherent per tant fer només una trucada o no
demanant-ho com cal,..
Cohesió del text o del discurs: ordenat ,
estructurat, que les idees estiguin relacionades entre si.
S’ocupa de :
-
Cohesió de la forma
-
Coherència en el significat
Marcadors
Connectors: connecten les idees donant idea de que tenen a
veure
Exemple: causa, ja que
-Competència
estratègica (és aquell valor afegit, el plus que fa
que qui ens llegeixi ens recordi)
Per exemple l’ humor, l’empatia, el llenguatge
no verbal, la mirada, l’expressió corporal, la veu etc..
Fa referència a les estratègies de comunicació
verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
a)
Compensar deficiències de provocades
per limitacions i insuficiències.
b)
Afavorir l’efectivitat de la
comunicació, és a dir tot el que te a veure amb noves tecnologies, suport
tecnològic. Ser estratègics
Accentuar els nostres recursos
Per exemple, no recordem una paraula, quin
recurs fem servir?
Mots crossa: termes que ens duen a dues
concepcions diferents: es tracta de petites peces que farceixen el discurs,
expressions que ajuden a la progressió del discurs.
Caracteritzen la llengua oral formal ( el que
diem es realment compromès)
Exemples: vull dir, o sigui , és a dir,
doncs..
Els bons comunicadors recorren a una lluita de
sinònims, repetir, formular preguntes ( preguntes retòriques) canvis d’entonació,
gestos, etc..
Per exemple, Jordi Pujol utilitzava molt la
pregunta retòrica en els seus discursos, i mentre, tenia temps per pensar com
seguir i que dir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada